صفحه کابینت

صفحه کابینت چیست؟

صفحه کابینت

صفحه کابینت چیست؟ به میزکار و بخش رویی یونیت های کابینت، صفحه کابینت گفته می شود. این بخش از کابینت ها را با جنس های مختلفی تولید می کنند.

نوشته های مشابه

مقدمه

کابینت های آشپزخانه در سال های اخیر به بخش جدا نشدنی طراحی داخلی منازل تبدیل شده اند. علاوه بر زیبایی ظاهری این تولیدات دارای کارآیی بسیار بالایی برای نگهداری لوازم در آشپزخانه دارند. معمولاٌ این بخش را با استفاده از متریال متفاوتی مانند چوب های طبیعی، سازه های فلز و تایل های چوب مصنوعی تولید می کنند. در حال حاضر ورق های ام دی اف روکش شده بیشتر از سایر متریال در ساخت کابینت های آشپزخانه و یا سازه هایی از این دست به کار می روند. صفحه رویی این کابینت ها به عنوان میز کار و بخش تکمیل کننده تلقی می شوند. این صفحات معمولاً ضخامت بیشتری نسبت به سایر بخش های کابینت دارند.

صفحه کابینت شیک

همانطور که گفته شد از صفحه کاببینت ها به عنوان میزکار و کانتر استفاده می شود. به همین دلیل ممکن است در معرض تماس با انواع مواد شوینده، مواد شیمیایی، اسیدی، چرب و غیره قرار بگیرند. استفاده از مواد مقاوم و با کیفیت در این بخش بسیار حائز اهمیت است. سنگ طبیعی، چوب طبیعی، صفحه کابینت پلی وود، ام دی اف و کورین جزو پر استفاده ترین جنس های صفحه کابینت مورد استفاده در ایران می باشند. هر نوع از این صفحه کابینت ها دارای ویژگی های ظاهری، استحکام، رنگ بندی و قیمت متفاوت با یکدیگر هستند. در این بخش اطلاعات مفیدی درباره پر استفاده ترین جنس های صفحه کابینت های موجود در بازار ایران جمع آوری شده است که شامل بخش های زیر است:

  • صفحه کابینت ام دی اف
  • صفحه کابینت پلی وود
  • صفحه کابینت سنگی
  • صفحه کابینت چوب طبیعی

صفحه کابینت ام دی اف

ام دی اف چیست؟

برای آشنایی با صفحه کابینت های جنس ام دی اف بهتر است اول تعریف کلی از ام دی اف را ارائه دهیم. ورق های ام دی اف گونه ای از تایل های چوب مصنوعی می باشند. این اوراق با خرده چوب های فشرده شده و مواد شیمیایی دیگر مانند چسب و غیره تولید می شوند. در چند سال اخیر کارخانه های متعددی در ایران این محصولات را تولید و به بازار عرضه کرده اند. این محصولات در ابتدا به صورت خام ساخته می شوند. ورق های خام MDF را برای استفاده در تولیدات مختلف به صورت خام و یا روکش شده به کار می برند.

روکش زنی این محصولات نیز با استفاده از انواع رویه ها با ضخامت و جنس های مختلف انجام می شود. در حال حاضر انواع ورق ام دی اف خام و روکش شده در ابعاد ۳۶۶×۱۸۳ و یا ۲۴۴×۱۲۴ و با ضخامت ها ۳ میل، ۶، ۸، ۱۶، ۱۸، ۲۵ میل و غیره در بازار وجود دارد. هر نوع ام دی اف با ابعاد مختلف در بخشی از تولیدات دکوراسیون و طراحی داخلی محیط مورد استفاده قرار می گیرد.

ام دی اف چیست؟

صفحه کابینت مغز ام دی اف

یکی از مهم ترین محصولاتی که از ورق های خام ام دی اف تولید می شود صفحه کابینت ها هستند. این صفحات از روکش زنی ورق های خام دوبل شده با استفاده از رویه های HPL ساخته می شوند. روکش های اچ پی ال استفاده شده در تولید این صفحه کابینت ها دارای مقاومت بالایی در مقابل نفوذ آب و مواد شیمیایی و چربی ها می باشند. تنوع طرح و رنگ روکش صفحات تاپس MDF و همچنین سبک و در عین حال با دوام بودن این نوع صفحه کابینت ها جزو ویژگی مهم این محصولات می باشد. این دو مزیت در کنار قیمت مناسب تر نسبت به جنس های دیگر موجود در بازار باعث شده است تا صفحات تاپس ساخته شده از جنس ام دی اف پر فروش ترین نمونه های بازار باشند.

صفحه کاینت مغز ام دی اف

انواع مختلف صفحه کابینت ام دی اف

صفحات کابینت MDF از نظر ابعاد، طرح و رنگ و چندین فاکتور دیگر در گروه های مختلفی دسته بندی می شوند. این صفحات را با ضخامت های مختلفی تولید می کنند که سایزهای استاندارد و معمول موجود در بازار ۳ و ۵ سانتی متر هستند. عرض استاندارد صفحه کابینت های ام دی اف ایرانی نیز معمولا ۶۰ و ۶۵ سانتی متر می باشند. طول ۴۱۰ سانتیمتر نیز طول استاندارد این محصولات است. البته تولید صفحات کابینت در سایزهای بزرگتر یا کوچکتر نیز به صورت سفارشی توسط اکثر کارخانه ها صورت می گیرد. دسته بندی دیگری که درباره صفحه کابینت های MDF وجود دارد نوع لبه این محصولات است.

درجه خمیدگی این محصولات را با واحد ردیوس اندازه گیری می کنند. ردیوس ۲ به تیزترین حالت لبه و ردیوس ۸ به صفحات لبه گرد اطلاق می شود. همچنین اگر این خمیدگی و شکل دهی در هر دو سمت صفحه وجود داشته باشد به آن صفحه کابینت دولب و در صورتی که در یک سمت باشد به آن صفحه کابینت یک لب گفته می شود. تنوع طرح و رنگ این ورق ها نیز بسیار زیاد است.

کارخانه های مختلف صفحه ام دی اف روکش های متفاوتی را برای ساخت محصولات خود استفاده می کنند. برخی از این طرح ها ممکن است طرح اختصاصی یک برند خاص باشند. اکثر نقش هایی که در حال حاضر در بازار خرید و فروش می شوند، طرح های مشترک و شناخته شده موجود در سمپل تولیدی های ایرانی هستند. مواردی که ذکر شد بخشی از فاکتور های گروه بندی صفحه کابینت ها می باشند. وجود این تنوع در بین صفحه کابینت ها باعث می شود تا این محصولات انتخاب خوبی برای تمامی سلیقه ها و نیاز ها باشد.

انواع صفحه کابینت ام دی اف

تولید صفحه کابینت های MDF

تولید صفحه کابینت ام دی اف در چند مرحله مختلف صورت گرفته و تکمیل می گردد. ورق های خام MDF معمولا با ضخامت ۱۶ میلی متر تولید می شوند. برای تولید صفحه کابینت با ضخامت های مختلف تعدادی ورق ام دی اف خام بر روی یک دیگر پرس شده و یا اصطلاحاً دوبل می شود. پس از ابزار زنی و شکل دهی به لبه آن ها روکش اچ پی ال بر روی ورق ها پرس می شود. دوبل کردن قطعات، ابزار زنی و برش و شکل دهی و روکش زنی همگی جزو مراحلی هستند که درست انجام شدن آن ها در تولید صفحه کابینت استاندارد تاثیر دارد. همچنین به کار بردن مغز خام، روکش HPL، چسب و مواد شیمایی با کیفیت نیز تاثیر مستقیم در مقاومت، کیفیت و زیبایی کار تمام شده دارند.

صفحه کابینت ام دی اف

مزایا و معایب صفحات ام دی اف

صفحه کابینت های ام دی اف در حال حاضر پرفروش ترین نوع صفحه در کشور می باشد. البته به غیر از استفاده در بازار های داخلی تولیدات کارخانه های ایرانی به خارج از کشور نیز صادر می شوند. ویژگی های مثبتی همانند قیمت مناسب، تنوع طرح و رنگ، تولید در ابعاد و اندازه های متفاوت و امکان ساخت سفارشی و غیره از علل محبوب بودن این محصولات در بازار می باشد. البته این نوع صفحه کابینت ها نیز دارای ایرادات و معایب جزئی هستند. غیر قابل ترمیم بودن پس از شکستن، امکان جدا شدن روکش از مغز خام در صورت تولید غیر استاندارد، از بین رفتن مغزخام صفحه در صورت نفوذ آب و مواردی از این دست جزو معایب صفحه کابینت های ام دی اف هستند که در صورت ساخته شدن با کیفیت پایین پیش می آید.

صفحه کابینت پلی وود

پلی وود چیست؟

تایل های پلی وود نوعی از سازه های از جنس چوب و ترموپلاستیک می باشند. پلی وود را می توان نوعی از چوب های مهندسی شده و ترکیب شده با پلاستیک از جنس تایل هایی مانند ام دی اف و نئوپان و غیره دانست. این محصولات از ترکیب مواد PVC، پلی پروپیلن، پلی اتیلن مواد شیمیایی افزاینده مقاومت و خرده چوب طبیعی تشکیل می شوند.

این متریال در کنار یکدیگر ترکیبی با ویژگی های مثبتی از جمله مقاومت در برابر مواد شیمیایی، حرارت، نفوذ آب ایجاد می کنند. همچنین این محصولات دارای ویژگی آنتی باکتریال نیز می باشد که آنها را برای استفاده درمحیط هایی مانند آشپزخانه های خانگی و صنعتی، محیط های درمانی و غیره مناسب می سازد. ویژگی مثبت دیگر تایل های ساخته شده با مواد ply wood سبک بودن وزن آن می باشد. انواع مختلفی از کفپوش، دیوارپوش، کابینت های آشپزخانه و محیط های بهداشتی، صفحات کابینت و غیره تولید می شود.

پلی وود چیست؟

صفحه کابینت پلی وود

صفحات کابینت تولید شده با استفاده از پلی وود شباهت و ویژگی های مشترک بسیاری با صفحات مغز ام دی اف دارند. مواردی مانند استفاده از روکش اچ پی ال، سایز بندی، و طرح و رنگ این دو محصول با یکدیگر مشترک می باشد. تفاوت این دو نوع صفحه کابینت با یکدیگر در مغزی استفاده شده برای تولید است. ورق خام به کار رفته در تولید صفحات تاپس پلی وود دارای ویژگی های مقاومتی بسیاری است. به همین دلیل این محصولات مناسب استفاده در صفحه کابینت می باشند. زیرا همانطور که پیش تر نیز گفته شد ply wood ها دارای خاصیت ضد آب، ضد باکتری و ضد احتراق (خود اطفا) هستند. قیمت صفحه کابینت های پلی وود نیز به نسبت کارایی و ویژگی های مثبتی که دارند بسیار مناسب است.

صفحه کابینت پلی وود

همچنین تایل های پلی وود بسیار سبک تر از ورق های خام ام دی اف می باشند. به همین دلیل صفحات تولید شده با Ply wood سبک تر ازصفحه کابینت های MDF هستند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که ورق خام به کار رفته در تولید این محصولات، فاکتور اصلی تعیین کننده میزان کیفیت و مقاومت آن ها می باشد. استفاده از ورق خام Ply wood بی کیفیت توسط برخی از تولیدی های ایرانی و عرضه صفحات نامرغوب که دچار ترک خوردگی می شود سبب شده است تا ذهنیت برخی از خریداران نسبت به این محصولات منفی باشد. در صورتی که قصد خرید و استفاده از این نوع صفحات تاپس را دارید بهتر است برندی را برای ثبت سفارش خود در نظر بگیرید که معتبر بوده و ضمانت کیفی پس از فروش برای محصولات خود داشته باشد.

مزایا و معایب صفحه کابینت پلی وود

ویژگی های مثبت و منفی صفحات کابینت پلی وود در بخش قبلی به صورت کامل ذکر شد. برای جمع بندی می توان گفت که صفحه کابینت های پلی وود نسبت به قیمت مناسبی که دارند دارای ویژگی های مثبت بسیار زیادی هستند. جنس مغزی به کار رفته در ساخت این محصولات نیز جزو مواد جدید موجود در صنعت چوب می باشد. ابعاد و ضخامت های متفاوت، رنگ بندی متنوع و زیبا، وزن سبک، قابلیت برش و پردازش در ابعاد مختلف، مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و موارد دیگر از ویژگی های مثبت صفحات Ply wood می باشد. موارد ذکر شده به عنوان ویژگی های مثبت در صورتی در این محصولات وجود دارد که تولید آن ها به صورت استاندارد صورت بگیرد. در صورت استفاده از مواد اولیه نامرغوب و تولید غیر استاندارد این محصولات ممکن است دچار ترک خوردگی، جدا شدن روکش و یا مشکلاتی از این قبیل بشود.

صفحه کابینت چوب طبیعی

الوار های چوب طبیعی یکی از قدیمی ترین متریال مورد استفاده در ساخت و دیزاین دکوراسیون داخلی می باشند. استفاده چوب های طبیعی در آشپزخانه و در ساخت کابینت و قفسه های چوبی نیز از سالیان قبل رواج دارد. در سال های اخیر نیز در بخش های مختلفی از جمله صفحه رویی کابینت ها، میز و کانتر آشپزخانه از ورق چوب طبیعی استفاده می شود. با پردازش هایی که می توان روی این الوار ها انجام داد ورق های بسیار زیبا و شکیل به عنوان صفحه تاپس ساخته می شود.

صفحه کابینت چوب طبیعی

استفاده از چوب طبیعی باعث القای حس گرما به محیط می شود. می توان از این مواد در محیط های طراحی شده با سبک مدرن و کلاسیک و غیره استفاده کرد. همچنین برای ساخت صفحه تاپس ها از چوب های طبیعی آن ها را با متریال دیگری مانند پلاستیک، رزین، فلز و غیره ترکیب می کنند. ترکیب چوب با موادی همچون فلز و یا رزین باعث می شود تا محصول به دست آمده دارای جلوه زیبای چوب و ویژگی های مقاومتی موجود در فلز و رزین باشد.

صفحه کابینت اپوکسی

ویژگی های مثبت و منفی

صفحه کابینت های ساخته شده از چوب طبیعی دارای جلوه بسیار زیبایی می باشند. اما قیمت الوار درخت هایی که دارای زیبایی و مقاومت بالا باشد و بتوان آن را به عنوان میز کار آشپزخانه و یا کانتر و غیره استفاده کرد بسیار بالا می باشد. همچنین این صفحات نیاز بسیاری به مراقبت در برابر نفوذ رطوبت و مواد شیمیایی دارند. می توان گفت که این دو مورد مهمترین و اصلی ترین معایب استفاده از صفحه کابینت چوب طبیعی به عنوان صفحه کابینت هستند. در صورتی که شما علاقمند به استفاده از الوار های چوب طبیعی به عنوان میزکار خود هستید می توانید با رعایت نکات و موارد ذکر شده طول عمر صفحه کابینت چوب طبیعی خود را بالا ببرید.

صفحه کابینت سنگ

صفحات سنگ طبیعی

صفحه کابینت های ساخته شده با سنگ نیز از قدیمی ترین صفحات به کار رفته در ایران محسوب می شوند. استفاده از این جنس از زمان تولید و استفاده از کابینت های فلزی رایج بوده است. سنگ های طبیعی مانند گرانیت و مرمر جزو پر استفاده ترین سنگ هایی است که از چند سال پیش به عنوان رویه میزکار اشپزخانه ها استفاده می شود. این مواد دارای رگه های طبیعی می باشند که جلوه ای بسیار لوکس به سنگ های صفحه کابینت می بخشد. سنگ های طبیعی دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام بسته به نوع معدن، جنس سنگ و شرکت ارائه کندده قیمت های متفاوتی دارند. با رواج استفاده از انواع صفحه کابینت های چوب و سنگ مصنوعی استفاده از صفحات سنگی کاهش یافته است.

صفحه کابینت سنگ طبیعی

 صفحات سنگ مصنوعی

صفحات سنگ مصنوعی در حقیقت کامپوزیت های ترکیب شده از همان مواد و بلور های سنگ های طبیعی همراه با مواد دیگری مانند رزین پلی استر و رنگدانه می باشند. اگر بخواهیم نمونه هایی از سنگ های مصنوعی موجود در بازار را نام ببریم می توان به کوارتزها، سنگ های کورین و مارمونایت اشاره کرد. این نمونه ها از معروف ترین مدل های سنگ های مهندسی شده مورد استفاده در ایران هستند. تفاوت سنگ های کورین و کوارتز و مارمونایت در میزان ترکیب مواد و تفاوت ظاهری کمی است که دارند. برای مثال در تولید مارمونایت یک لایه ۰٫۵ میلیمتری از کوارتز بر روی سنگ کورین کشیده می شود. قیمت آن نیز نسبت به کورین و کوارتز پایین تر می باشد. اما دارای تنوع بیشتری در رنگ بندی و تنوع طرحی بالاتری است.

صفحه کابینت سنگ مصنوعی

مزایا و معایب صفحه کابینت های سنگی

صفحات جنس سنگی طبیعی و مصنوعی جزو مقاوم ترین و مستحکم ترین موادی است که برای رویه کانتر و یونیت های کابینت استفاده می شوند. با نگهداری درست از این محصولات می توان برای سالیان بسیاری از آن ها در آشپزخانه و یا سایر بخش ها استفاده کرد. اما دو نکته منفی نیز در مورد این مواد وجود دارد. مورد اول قیمت بسیار بالای این محصولات به خصوص صفحه کابینت های سنگی مصنوعی مانند کوارتز و کورین است. در صورتی که بخواهید از این جنس ها برای رویه یونیت کابینت خود استفاده کنید باید هزینه بالایی صرف کنید. نکته منفی دیگر غیرقابل ترمیم بودن صفحات سنگی در صورت شکستگی است. که این مورد نیز با توجه به قیمت بالای آن ویژگی منفی بسیار بزرگی محسوب می شود.

نکته آخر

ما در این بخش سعی کردیم که معروف ترین و پر استفاده ترین متریال مورد استفاده به عنوان صفحه کابینت در ایران را معرفی کنیم. باید به این نکته نیز اشاره کرد که به غیر از این مواد از انواع صفحات فلزی، لیمینت های پلاستیکی، سرامیک، SPL، پی وی سی وغیره نیز استفاده می شود. اما همانطور که گفته شد استفاده از مواردی که در این بخش به صورت مفصل توضیح داده شده اند رواج بیشتری در تولیدات داخلی ایران دارند. در صورتی که با مطالعه این بخش و آشنایی با مزایا و معایب این محصولات متریال مناسب را برای صفحه کابینت خود انتخاب کرده اید، باید این نکته را در نظر داشته باشید که توجه به انتخاب برند معتبر برای ثبت سفارش و نگهداری صحیح از صفحه کابینت ها نیز بسیار حائز اهمیت است.

کارخانه های ایرانی و خارجی بسیاری وجود دارند که این محصولات را با درجه کیفی متفاوت تولید می کنند. با توجه به استاندارد های ساخت و خدماتی مانند ضمانت های پس از فروش و تحقیق و پرس و جو می توانید برند مناسب را برای ثبت سفارش خود انتخاب کنید. نکته بعدی که بعد از انتخاب برند و نصب صفحه کابینت وجود دارد نگهداری و مراقبت از صفحات کابینت است. با وجود مقاومت بالای بیشتر موادی که نام برده شده در برابر نفوذ رطوبت، مواد شیمیایی و یا وارد شدن ضربه بهتر است در طول استفاده از صفحه کابینت ها حداکثر دقت و احتیاط را به کار برد. با رعایت نکات و نگهداری صحیح از خود یونیت و بخش رویی کابینت ها طول عمر آن ها بسیار بیشتر خواهد شد.

تماس با ما


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا