ام دی اف 3 میل

ام دی اف ۳ میل چیست؟

3 میل چیست؟

ام دی اف ۳ میل چیست؟ ورق های ام دی اف با ضخامت ۳ میلیمتر از پر استفاده ترین ابعاد ورق های ام دی اف می باشند.

نوشته های مشابه

ام دی اف چیست؟

ام دی اف به تایل های چوب مصنوعی ساخته شده از خرده چوب، چسب و مواد شیمیایی  مخصوص گفته می شود. این محصولات نسبت به چوب های طبیعی سبک تر و ارزان تر بوده و کارایی بیشتری نیز دارد. از ورق های ام دی اف در تولید انواع یونیت های کابینت آشپزخانه، کمد ها، قفسه و کتابخانه و غیره استفاده می شود. این محصولات در ابعاد و اندازه های متفاوتی تولید و به بازار ارائه می گردند. معمولاً ساخت و ساز تولیدات از جنس ام دی اف در ایران با ورق های ضخامت ۳ و ۱۶ میلیمتری تکمیل می گردد.

تعریف کلی ورق ام دی اف

بیشترین میزان استفاده از ام دی اف ها مربوط به ابعاد ۱۶ میلیمتر است که صفحات با ضخامت ۳ Milimetr نیز معمولا به عنوان تکمیل کننده بخش های دیگر همین تولیدات و یا سایر سازه ها استفاده می شوند. به غیر از این دو سایز نیز MDF ها را با ضخامت های ۵، ۸، ۱۸ و ۲۵ میلی متری و غیره تولید می کنند. در این بخش توضیحات کاملی درباره ورق های ام دی اف ۳ میل که یکی از پرمصرف ترین سایزهای ام دی اف می باشد جمع آوری شده است.

ورق ام دی اف ۳ میل

ورق های ام دی اف سه میلیمتری یکی از پر استفاده ترین ابعاد MDF در کشور می باشد. این محصولات در ضخامت 3Mil و به صورت خام و روکش شده به فروش می رسند. ابعاد ۲۴۴×۱۸۳ بیشترین تولید و استفاده را در بازار ایران دارند. به غیر از این ابعاد نیز ممکن است کارخانه های مختلف ام دی اف های ۳ میل را با سایز های سفارشی نیز عرضه کنند. کارخانه های ایرانی برای تولیدات ابعاد مخصوص حجم و تیراژ حداقلی را تعیین می کنند. معمولاً عرض ۱۸۳ در تولیدات ثابت بوده و طول آن قابل تغییر می باشد.

تعداد ورق های موجود در هر پالت بسته بندی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ عدد در برند های مختلف متغیر می باشد.

ام دی اف های سه میل به راحتی با اشعه لیزرهای برش حکاکی می شوند. به همین دلیل در تولیدات تزئینی و تابلوها و مواردی از این قبیل نیز استفاده بسیار زیادی دارند. به لحاظ نوع روکش زنی این محصولات دارای دو نوع پرینتی و رویه کشی هستند. نوع رویه کشی شده این محصولات نیز خود به سه گروه کلی تقسیم می شود. صفحات گلاسه، سه میل های یو پی و ۳MiL ملامین. به غیر از ورق های ۳ میل ملامینه و نوع پرینتی، گونه های دیگر این محصولات تولید و استفاده چندانی ندارند. می توان گفت که در حال حاضر فقط دو نوع سه میل در بازار خرید و فروش می شود.

ورق ام دی اف 3 میل

مغزی ام دی اف

مغزی هر دو مدل ۳MiL ها با یکدیگر تفاوتی ندارد و تفاوت اصلی آن ها در نوع روکش زنی آن ها می باشد. از نظر میزان مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و شکستگی نیز دو مدل نام برده شده تفاوت زیادی ندارند. به دلیل ضخامت کم میزان مقاومت خیلی بالا نیست. اما با رعایت نکات ساده می توان طول عمر آن ها را بالا تر برد. مورد مشترک دیگر که درباره این نوع از ۳ میل ها وجود دارد صفحه خام به کار رفته در ساخت آن است.

در حال حاضر برندهای ادونس، واناچای، اسکیچای، سوماتا و برند ایرانی پویا تامین کننده اصلی ورق خام ام دی اف های سه میل در کشور می باشند.

ورق ۳ میل ملامینه

ورق سه میل ملامینه به نوعی از ۳Mil ها گفته می شود که رویه آن ها به روش روکش زنی با استفاده از کاغذهای ملامینه صورت می گیرد. این نوع از ۳ میل ها از یک بخش مغزی ام دی اف خام، یک لایه کاغذ ملامین رنگی و یک لایه محافظ تشکیل شده است. ام دی اف های ۳ میلیمتری ملامینه را می توان در طرح ها و رنگ های مختلف به صورت ساده و طرح دار تولید کرد. ابعاد و اندازه های این محصولات نیز به صورت استاندارد ۲۴۴×۱۸۳ می باشد. روکش سه میل های ملامینه نیز مانعی در برابر برش های لیزری ایجاد نمی کند و پردازش آن برای ساخت تولیدات مختلف بسیار آسان است.

ام دی اف 3 میل ملامینه

مزایا و معایب ۳ میل ملامینه

سه میل های ملامینه را می توان در انواع طرح ها و رنگ ها تولید کرد. رنگ های روکش این محصولات با روکش ام دی اف های ۱۶ میل مشترک می باشد. می توان گفت که امکان تولید با طرح های متنوع بزرگترین مزیت ورق های ۳ میل ملامینه می باشد. در کنار چنین مزایایی ۳MiL ملامینه دارای معایبی مانند قیمت بالاتر هستند. این محصولات را در بخش هایی که طرح و رنگ کار اهمیت زیادی داشته باشد استفاده می کنند. یکی دیگر از معایب سه میل ملامینه این است که در صورت تولید غیر استاندارد به راحتی روکش آن از مغز خام جدا می شود.

ورق ۳ میل پرینتی

۳ میل پرینتی همانطور که از نام آن نیز مشخص است از پرینت کردن لایه رنگ روی مغز ام دی اف خام تولید می شود. این نوع از ورق ها در حال حاضر پرمصرف ترین نوع سه میل در کشور می باشد. همانطور که گفته شد جنس مغزی و میزان مقاومت نوع ملامینه و پرینتی سه میل ها تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. در صورتی که از مغزی مرغوب برای تولید ۳MiL پرینتی استفاده شود، محصول نهایی بسیار باکیفیت خواهد بود. نکته دیگری که درباره این نوع از صفحات MDF سه میل وجود دارد این است که این محصولات را فقط می توان در رنگ های ساده و سفید تولید کرد.

ام دی اف 3 میل سفید

دستگاه آلات موجود در کشور امکان چاپ مدل های طرح دار را دارا نمی باشند. البته در حال حاضر ۹۰ درصد مصرف سه میل در کشور در رنگ سفید می باشد. و مدل های طرح دار این محصولات تقاضای زیادی در بازار معاملات ندارند. به دلیل فعالیت چندین کارخانه در زمینه عرضه سه میل های پرینت شده در کشور خرید و فروش این محصولات با درجه کیفی و قیمت های متفاوت رواج دارد.

ضخامت ورق خام به کار رفته در این محصولات معمولا ۲٫۷ می باشد که با اضافه شدن لایه رنگ و روکش UV با اندازه نهایی ۳ میلی متر عرضه می شود.

مزایا و معایب ورق های ۳ میل پرینتی

ورق های ۳ میل Print شده قیمت مناسب تری نسبت به نوع دیگر این محصولات یعنی ۳Mil های ملامین دارند. مزیت اصلی این نوع از ورق ها نسبت به نوع روکش شده این است که امکان جدا شدن لایه رویی از مغز در این تولیدات وجود ندارد. قیمت صفحه های ۳ میل پرینتی نیز نسبت به نوع روکش شده مناسب تر است. به همین دلیل در حال حاضر بیشترین میزان استفاده بخش سه میل مربوط به نوع Print شده می باشد. تنها نکته منفی درباره این محصولات نیز این است که امکان تولید آن ها به صورت طرح دار وجود ندارد و آن ها را فقط با رنگ های مختلف و به صورت ساده تولید می کنند.

نکته آخر

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد به غیر از این دو نوع ۳ میل، مدل های دیگری نیز وجود دارند. اما نوع سه میل و ملامینه که به صورت مفصل توضیح داده شد در حال حاضر سهم اصلی را در تولید و معاملات بازار دارند. به دلیل وجود نقاط ضعفی مانند جنس رویه ضعیف و جدا شدن روکش از مغز خام سه میل های کاغذی از بازار حذف شدند. نمونه های دیگر نیز معمولا با قیمت بالاتری عرضه می شوند. می توان گفت که استفاده از انواع دیگر ۳ میل ها مانند ورق های کاغذی و همچنین تولید آن ها در کشور منسوخ شده و یا موارد استفاده بسیار کمی دارند.

نکته ای که می توان درباره خرید صفحات ۳ میل پرینت شده و ملامینه اشاره کرد این است که نوع خام به کار رفته در تولید نه تنها روی مقاومت محصول، که مستقیماً بر روی کیفیت روکش آن ها نیز تاثیر دارد. بنابراین بهتر است برندی را برای ثبت سفارش خود انتخاب کنید که متریال باکیفیتی را برای ساخت استفاده می کند.

تماس با ما


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا